fredag 3 juni 2011

lock fågel

Här har tränats på lite allt möjligt den senaste tiden tex snigel gående och tempo växlingar, passivitet, hundmöten osv.
Har märkt att vid hundmöten när den mötande hunden inte kommer framifrån så går det mycket bättre för då är Tim mest nyfiken på hunden medans Diesel inte bryr sig alls så det är ju bra.

Och idag höll dom på att ge mej en hjärtattack för på morgon promenaden så hade jag dom lösa och allt var frid och fröjd, lyssnade bra sprang och busade sen fick Tim syn på den lilla fågeln och stack efter (vilket han aldrig har gjort förut) ut på åkern Diesel tyckte det såg kul ut så han stack ju efter över åkern mot en väg men som tur är så tog fågeln en sväng från vägen och in i en häck en 40 m innan vägen. Jag och micke ropa som jag vet inte vad och sprang efter men stanna strax för jag såg att hundarna hade stannat och nosade i åkerkanten vid häcken (ca 250 m bort), så jag passa på att vissla på dom och dom kom i en rasande fart och glada som bara den, dom tokarna.
Och vad har jag lärt mej av detta, jo att här behövs det träna inkallning och stanna komandot ordentligt för jag har tydligen inte tränat ordentligt.

3 kommentarer:

Rudi o matten sa...

Jag är lyckligt lottad att Rudi inte bryr sig ett skvatt om fåglar, ja förutom tuppen en gång så, men visst sticker han efter rävar, katter och ibland rådjur och då är det lögn att få stopp på honom. Bara att vänta ut honom, han sticker aldrig långt och kommer sen överlycklig med tungan som en slips och alldeles slut av språngmarschen. Jag har gett upp att försöka få stopp på honom vid såna tillfällen, han är då helt blockerad och jag kan vissla och ropa mig hes utan gensvar. Fast visst önskar jag att det funkade bättre i såna situationer!

Anonym sa...

ha ha ha Snyggt JObbat Tim det gillar vi !!!!!!!!! fågelintresse toppen toppen att sen matte inte har tränat stadga är ju HENNES fel ,o)) men varför blev det stopp i häcken ?? är han feg och inte vågar gå in?? kanske något att träna upp honom på .. vi får ta det när ni kommer , hej hopp/annica

Jenny o Dio sa...

Ja, ibland kan dom driva en till vansinne :) Dio har lärt sig av Elba att fåglar är kul, så vi har en fågelschäfer :)