söndag 12 juni 2011

Följsamhet och hälsnings tok

Igår efter ett intressant och tanke ställande samtal med vovvarnas uppfödare fick jag ny tändning på följsamhets träningen och bra tankeställare på olika tränings metoder, blev en del aha upplevelser som Oprah pratar om hela tiden haha :-)
Så senare på kvällen så tog jag med Tim ut för att träna följsamhet under tysthet (vilket är väldigt svårt för en som pratar mycket med vovvarna när man är ute :-) ) vilket funka riktigt bra Tim fatta vinken ganska fort och följde glatt efter åt alla håll jag gick. Sen kom ett litet test till råga på allt, det for ner nått djur i diket han inte se vad det var men troligen en katt, Tim fick syn på den när den for ner i diket och in i buskarna. Och till min glada förvåning utan att jag sa nått åt han, så försökte han inte sticka efter, utan han från att han gått strax bakom flytta sig så han gick med rumpan i höjd med mina knän och stannade där :-) Så han förtjänade värkligen hans kvälls kaka när vi kom hem.
Diesel tog lite längre tid på sig att förstå vart jag ville ha han gående men när han förstått det så gick han jätte fint och följde mej i svängar och andra konstiga håll jag gick i :-) Och idag när jag träna följsamhet igen så gick det fortare för han att förstå vad som förväntades av han.

Men Tim har inte varit på sin bästa sida idag speciellt när vi mötte en i porten som skulle in när vi skulle ut, då fick han hälsnings fnatt och skällde och kastade sig fram utan att komma så långt då jag höll han kort i kopplet och när han inte kom fram så nästan skrek han rakt ut det lät riktigt mysko. Mötet gick ganska snabbt sen var han uppe i varv så jag stod still tills han lugnat ner sig innan vi gick vidare, ja då gick han hur fint och följsamt som helst, ibland förstår jag mig inte på han, för ofta så går det bra att möta folk under promenader men ibland så får han för sig att han bara måste hälsa. Men möte med folk måste tränas mer för en "folktokig" hund är inte alltid så trevligt och ibland rent av pinsamt då han utan förvarning flyger över vägen och ska hälsa. Man ska då vara glad över att han är en glad herre och inte en bitsk en, men det är tanke mössan på för att hitta på en lämplig lösning.

1 kommentar:

Anonym sa...

grattis äntligen har vi hittat en metod som kanske funkar för dig , mötena med tim som inte fungerar tror jag beror på hur den ni möter agerar.Om den mötande tar ögonkontakt och bekräftar hälsningen då är det nog kört så håll koll på och se till att det är DU som får ögonkontakt med den ni möter och inte Tim./ annica